16 September 2008

Ko dihaš na škrge ...

Vlaga je velik problem v Limi. No, vsaj za tiste, ki je nismo vajeni. Baje že 15 let ni toliko deževalo kot to zimo, pa po pravici povedano, jaz dežja sploh nisem videla. Tistega petminutnega pršca pač ne morem dojemati kot padavino. Na Yahoo Answers je nekdo vprašal: Zakaj v Limi ne dežuje, ko pa je vlažnost tako visoka? Najbolje ocenjen odgovor pravi: " To je povezano z vetrovi, gorami, in s temperaturno razliko oceana in kopnega. Lima leži ob morju, hkrati pa blizu visokih gorovjem, pa tudi ekvator ni tako zelo daleč. V takih okoliščinah se topel in vlažen zrak iz Amazonije dvigne nad gore (Ande), kjer izpusti večino vode, zato do Lime prispe suh. Drugi veter, ki pride z oceana, prečka mrzle vode, nad katerimi se ohladi. Ob tem se tvori vlažna megla, ki pa ni dovolj, da bi se tvoril dež. Če bi bilo v Limi bolj toplo, bi se morda ta vlažen zrak dvignil, se kondenziral in povzročil padavine. Temperaturna razlika med morjem in kopnim ni dovolj visoka za dež, je pa ravno dovolj, da kopno potegne vlago z morja."

V zadnjem času je stopnja vlažnosti v Limi kar nekajkrat dosegla 100%. In kaj to pomeni?
Splesneli so mi vsi čevlji in oblačila, ker je omara v spalnici (edina v hiši) vgrajena v zunanjo steno, ki gleda na vrt (Bravo, arhitekt!). Je pa res, da hiša ni najnovejša in je zelo slabo izolirana. Problem sem skušala rešiti s pogostejšim čiščenjem, ampak obleke so ostajale vlažne. Zunaj se ne posušijo. Malo pomaga tudi likalnik, ampak v zelo kratkem času se cunje spet navlečejo vlage. Kar uporabljam sproti, visi naokrog po obešalnikih. Kupila sem nekaj "suhih krogel" (bola seca). To so posodice, v katere se strese nek granulat, najbrž neke soli. (Kako so skrivnostni! In kako si lahko dovolijo prodajati nekaj, ne da bi navedli sestavine?!) Ta granulat ni toksičen, lahko pa baje draži kožo. Vpija mokroto in ohranja v ozračju 45-60% vlago. V spodnjem delu posode se zbira voda in jo je treba sproti prazniti. Primerni so za prostore do 16m2. No, jaz sem dala v omaro kar dve suhi krogli, ki se lepo polnita z vodo (enkrat tedensko ju izpraznim), a ni nič bolje! Verjetno zato, ker krogli vlečeta nase še več vlage z vrta:(, tako da tisto o 45% v mojem primeru ne drži.

Velikokrat sem pomislila, kako so tu potratni pri embalaži. Piškoti npr. so pakirani v majhne vrečke po šest, potem pa še v večjo embalažo. Zdaj mi je jasno, zakaj. Če piškoti ne bi bili v vrečkah, bi bili povsem razmočeni že par ur po odprtju škatle. Hrane torej ne kupujem na zalogo, razen zadev, ki so nepropustno pakirane - pločevinke, tetrapake itd. Krompir in čebulo kupujem sproti, ker mi vse vzklije v dveh dneh. Ko sem prišla z zadnjega potovanja, me je v kuhinjski omarici pričakala cela džungla! Moko in podobno hranim v plastičnih posodah, sicer se vse sprime v kepe.

V predelih ob morju je vlažnost seveda najvišja. V Mirafloresu lani npr. sploh nisem mogla pometati, ker se je prah kot črna sluz vlekel po tleh. Še vedno ne razumem, zakaj tu izdelujejo tako čudna drsna okna, ki slabo tesnijo, hkrati pa se ne dajo odpreti na stežaj. Zračenje ob sončnih dnevih namreč še najboljše vpliva na klimo v stanovanju. Zaradi vlage se zdi, da je veliko bolj mrzlo, kot je v resnici.

Sproti se učim, kako mora biti opremljeno stanovanje v Limi. Površine morajo biti nujno pralne (tapisoni so no-go!), les odporen na vlago (domače sorte so čisto v redu - cedra, mahagonij, kapirona ...), kavč bolje usnjen kot tapiciran, zatesnjena okna. Od gospodinjske mašinerije je za udobje nujna klimatska naprava (poleti) ter električni razvlaževalci in sušilni stroj (pozimi). Gretja tu praktično ne uporabljajo, saj dober razvlaževalec naredi veliko več kot radiator.

Sicer pa ni vse tako tako črno, kot se zdi. Vrt je lepo zelen kljub temu, da ne dežuje in da se nama ne ljubi veliko zalivati, pa zelo lepo kožo imam zadnje čase, čeprav je zrak tu precej onesnažen. Se pa že bliža pomlad, tako da bomo kmalu spet dihali s pljuči :)

No comments: